"Hogwarts, Hogwarts hoggy warty Hogwarts"

Harry Potter... Jag är så sjukt besatt av filmerna och böckerna just nu så det passar perfekt att skriva om musiken från Harry Potter och de vises sten. Hela filmen är så mysig (allt är visst mysigt enligt mig), fast det bästa är nog när dom äter i filmen ^^.

”The journey to Hogwarts” är Harry Potter i ett nötskal, det känns som att allt är samlat i den låten även fast det kanske tar ett tag innan låten kommer igång på riktigt, vid 1.40 i låten nedanför så tycker jag att den är som bäst, tänker på när dom sitter i matsalen vid halloween innan trollet kommer.

Jag älskar verkligen Harry Potter-filmerna på alla sätt som går och självklart så har musiken en jättestor roll i det hela. Allt är så fint och förtrollande (hehe) helt enkelt, man blir så glad av musiken att man önskar av hela sitt hjärta att den världen finns på riktigt och att man ska få ett brev.

En annan låt man bara måste ha med är ”Christmas at Hogwarts”. Vad skulle det här inlägget vara utan det låten? Att se Hagrid komma dragandes på en stor gran, det är jul.

Det är lugnt den bästa jul-låten som finns! Man ser allt pynt, alla paket och all lycka! Mihihihihi jag blir NÄSTAN sugen på julafton... men bara nästan. Fast det kanske bara är jul i en trollkarlsvärld med honungsöl, pumpapaj och massor annat gott som jag längtar efter...

Åh jag höll ju nästan på att glömma en låt! ”Hedwig's theme”, jag tar tillbaka att ”The journey to Hogwarts” var mest ”Harry Pottig”. Hedwig's theme ÄR Harry Potter, iaf filmerna, den är verkligen sjukt bra. Man förs in i deras värld och får se kvastflygning och så självklart Harrys fina uggla, Hedwig.

 

Mannen bakom den här musiken är John Williams som även komponerade och arrangerade musiken till Harry Potter och fången från Azkaban.

Många av melodierna/låtarna följer med i alla filmer, dom har blivit teman för olika karaktärer och plaster i filmerna.

 

Den låten som jag tycker bäst om är nog ändå Hogwarts skolasång som är skitbra och som jag vill tillägna två av mina kära vänner som också är Harry Potter-nördar. Carrå och Lisa :)



"Musiken utgör 70 procent av hela filmen. Hade inte musiken varit bra så hade det gett filmen helt fel känsla.   Jag älskar att den är så mystisk och "gullig" vissa gånger och när det är lite mer action så är den kraftfullare. Hela stämningen blir så mysigt och ger hela filmen ett stort lyft! Älskar Harry Potter och älskar musiken!"

- Carrå Åsgård
Hennes underbara blogg :)
http://minmormorsvind.blogspot.com/




Kommentarer
Postat av: Kossi

Det märks verkligen hur mycket du älskar de här filmerna. And so do I!

2012-03-28 @ 10:20:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0