Plötsligt händer det!!

Efter att ha varit otroligt slö med mitt projektarbete så kommer äntligen mitt första inlägg upp!

Filmmusiken jag valde att skriva om var Bröderna Lejonhjärta, en av världens bästa, mysigaste, spännande och hemskaste fillmer!
För er som inte har sett den så handlar den om två bröder, Jonathan och Skorpan (Karl), vad händer egentligen efter döden? Jo man kommer till Nangijala och där får man vara med om äventyr från morgon till kväll, men "det finns sagor som inte borde få finnas" i den lilla dalen.

När bröderna träffas i Nagijala så får man höra musik som kan få en att rysa av välbehag. Den klassiska musiken av glädje. När jag tänker på den så ser jag massor av körsbärsblommor, stora ängar och hästar framför mig.
När dom senare kommer till Värdshuset och man får höra Törnrosdalens frihetssång så är det svårt att inte fälla en tår. En låt om att folket i Törnrosdalen ska befrias från tyrannen Tengil och att man inte ska tappa hoppet för friheten kommer!
Den låten borde även spelas vid sådana tillfällen även idag. Frihetssången är en låt som får upp tron på allt igen.
Mungigan är ett instrument som förekommer mycket i den här filmen. Ett av Världens coolaste instrument som är otroligt underskattat (enligt mig). Flöjter som tar en till ängar och skogar får man också höra en del.
Men som sagt "det finns sagor som inte borde få finnas", när man får se Tengils soldater trackassera och söka igenom folkets bostäder för att hitta en frihetskämpe så får man höra musik som gör att man upplever sina värsta mardrömmar!
Den här musiken är så otroligt mäktig att det knappt inte går att beskriva den. En trumma som tar fram den hemska marschmusiken och även här så får man höra mungigan.
Jag förstår inte hur jag vågade titta på den här filmen när jag var liten, jag vågar knappt inte titta på den nu på grund av den hemska musiken.

"Den lätt igenkännliga melodin i inledningsmusiken sätter sig gärna i huvudet och de nostalgiska minnena kastar oss tillbaka till barndomen då den här filmen var så viktig. Musiken är mäktig tack vare de pampiga arrangemangen och valet av instrument som tidsenligt passar till filmens handling, lägereldarnas och sagornas tid."
- Evelina Asklöf - Forseby

Det här var allt för mig den här gången, jag hoppas att det jag skrev fick er att tänka lite på musiken i Bröderna Lejonhjärta och framförallt uppskatta den!

Här är låtarna som jag skrev om, lyssna, njut och rys!


Kommentarer
Postat av: Kossi

Bra val av film, en av mina absolut bästa :)

Asså musiken går som sagt inte att beskriva. Första sången när de hamnar i Nangijala är så jävla fin och frihetssången kan man lyssna på hur många ggr som helst utan att den blir dålig, tvärtom.

"Tengillåten" är som du säger mäktig och riktigt hemsk, man får rysningar bara man tänker på den..usch!

Åh det här är en kul blogg, uppdatera oftare. Det finns ju så många mer bra filmer. Välj en i bokhyllan... NU!

2012-01-23 @ 19:26:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0