Allra käraste syster <3

Astrid Lindgren vad skulle jag göra utan dig?

Allra käraste syster är en av mina favoritbarnfilmer, den är så...naturlig! Alla djur, skogar och ängar. Musiken är helt magisk med! Så fin och så sorglig.

Själva ”huvudlåten” är den bästa tycker jag (man gråter till den^^). Man blir så lycklig, men samtidigt olycklig av den. När systrarna Barbro och Ylva-li (världens vackraste namn?) ser på varandra och den låten spelas, ja då dör man lite.

Men när dom rider genom den stora hemska skogen där dom elaka bor så blir man inte så lycklig...jag tycker fortfarande att den scenen med musiken och dom läskiga lätena är jättehemska!

Musiken låter ganska enkel, men den får en ändå att känna obehag!

Som tur är så får man ganska snabbt komma till dom snälla, men emellan så kommer den perfekta galopp-låten. Jag måste galoppera till den låten på en stor äng någon gång! Jag kan verkligen känna hur jag flyger fram...

Dom snälla spelar mysig folkmusik och bakar hela tiden. Musiken här påminner mig om lågstadiet när vi dansade på skolavslutningen och en riktig traditionell midsommar. Jag kan nog inte längta mer till sommaren än nu när jag hör den musiken. Att ligga på en filt ute på en äng och ha picknick är min högsta dröm just nu.

Den sista låten jag tänker skriva om är en olycklig låt. Man hör verkligen att det är något hemskt som ska hända... Den dras man ner av väldigt mycket.

Vad är det som händer när Salikons rosor vissnar...

 

Björn Isfält är mannen som har skrivit musiken, han föddes i Linköping (woho). Han har skrivit musiken till många av mina favoriter. Till bland annat Trolltider, Änglagård, Resan till Melonia, Ronja rövardotter och många fler!

 

 

Tyvärr så är det så att jag inte kan lägga upp varje låt för sig, utan jag får skriva ut tiden när dom olika låtarna kommer! Men jag rekomenderar att kolla på hela filmen, den är så underbar!

 

"Huvudlåten" har en egen.

Mörka skogen(del2) 02.35, "galopplåten"(del2) 05.06 Olyckliga låten (del3) 00.01

Kommentarer
Postat av: Carrå

Underbar film! Kul att du skrev om den :)

2012-03-20 @ 11:02:58
URL: http://minmormorsvind.blogspot.com
Postat av: Kossi

Åh allra käraste syster. Du har bra smak må jag säga!

Filmen är så fin att man knappt kan titta på den, och mycke är ju pga musiken. "Ett måste du veta. Jag vill inge veta. Jo ett måste du veta.... När salikons rosor vissnar, då är jag död. MUSIK. Buhuuuuuuuu!

2012-03-28 @ 10:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0