Sagan om ringen

Den här filmen kommer nog att vara svårast att skriva om, fast ändå samtidigt den enklaste för att det finns så mycket att skriva om den. Jag har inte ord för hur mycket jag älskar den här filmen och musiken.

Den har allt! Mystik, kärlek, spänning, skräck, glädje och sorg. När jag ser Sagan om ringen så önskar jag att jag bodde ute på landet med mina vänner och bara odlade massor ^^.

Jag kan säga redan nu att det här inlägget kommer innehålla många låtar. Det var så otroligt svårt att välja ut vilka man skulle ha med, jag älskar ju alla! Men tillslut insåg jag att det var några som jag älskar liiite mer.

Den första jag valde var ”Concerning hobbits”. Gröna ängar, små floder och glad människor som lever ett fridfullt liv, det är de jag ser i huvudet (och i filmen) när jag hör den här låten.

Åhh det är så mysigt, jag vill bara ligga i det gröna gräset med ett halmstrå i munnen, äta massor bär och bara njuta! Det finns bara godhet och glädje i låten, men ändå kan jag inte låta bli att gråta, kanske för att det inte är verkligt? Eller så gör jag det bara för att den är så jävla bra!

 

Från ljus och glädje till totalt mörker. ”A knife in the dark” är en sjukt kraftfull låt. Med den läskiga munk-liknande sången så blir den oövervinnerlig. Jätteläskig!

Jag kan verkligen se hur dom svartklädda ryttarna kommer galopperande på sina läskiga hästar och känna paniken som uppstår. Det blir ju inte mindre läskigt av att dom rasslar med kedjor i låten. Även fast det är så hemsk och läskig så kan man inte får annat än gåshud. En lyckad låt!

 

”Many meetings”. Låten som sluter brödraskapet samman... En helt underbar låt, den är lugn, men ändå kraftfull! Det första som kommer upp i huvudet är när Legolas (min gamla kärlek) kommer ridande med sitt folk. Men också hur nära alla kommer varandra, så nära att dom skulle dö för varandra. En av mina favoriter!

 

Arwen och Aragon, det vackraste paret och den finaste låten som spelas när dom är med varandra

”The council of Elrond feat Aníron”. Självklart så har Enya gjort en del av den (Aníron), det är nog bara hon som kan få en låt att vara så romantisk, vacker, mystisk och sorglig på samma gång.

Ahhh en sådan vacker låt!!

 

Jag har nog en favorit, iaf den mest spännande låten. Självklart ”The bridge of Khazad Dum”.

Det som spelas först i låten är ju självklart bäst, den biten är Sagan om ringen för mig, sjukt bra! (det spelas även i slutet på låten), hmm den här låten kanske inte är min favorit ändå, det är nog bara just den där biten som är min favorit, så är det nog... Men den är ändå sjukt bra! :D När man ser den scenen med låten så spänner man sig i hela kroppen, eller man behöver inte ens se scenen, det räcker med att tänka på den!

 

En låt som bara måste vara med är ”May it be” som Enya har gjort och framför. Nu sitter jag här med gåshud igen! En obeskrivlig låt som tar fram så många olika känslor. Den är så vacker, man gråter självklart av den med (jag gråter till allt). Nej jag kan nog inte skriva mer om den. Det går bara inte, den är för bra och det kommer bara att bli luddigt :P.

 

En annan låt som jag bara var tvungen att ha med är Pippins låt, den heter ”Edge of night”. Den är inte med i Sagan om ringen egentligen, utan i Sagan om konungens återkomst, men den är för bra för att inte ha med den!

 

Den personen (förutom Enya) som har gjort musiken är Howard Shore. Jag kan bara tacka dig för att du har gjort en redan så jävla bra film till något mycket bättre med din musik! Jag förstår verkligen inte hur man kan vara så bra, men det är väl tur att en del är det!

 



Kolla hela videon och lyssna på alla låtar!

Kommentarer
Postat av: Kossi

Förstår precis vad du menar. Fan jag kan inte lyssna på låtarna du lagt ut för jag är så rädd att fastna i fantasivärlden xD De är för bra och drömmande!

2012-03-28 @ 10:16:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0